Funderingar

När man går hemma om dagarna har man ordentligt med tid att tänka. Tankarna snurrar på kring hem, familj, vardag, helg, glädje, sorg och det jobb man har men är ledig ifrån.

Angående jobbet så har jag börjat att vackla. Jag gör verkligen någonting jag tycker om att göra. Att arbeta med barn är otroligt givande och man får ärlig respons på det man gör direkt!
Att mötas av kramar och glada barn varje morgon är helt otroligt. Men visst, allting är inte bara glatt och lätt. Det finns många tunga delar i mitt jobb som är riktigt riktigt tunga att arbeta med.

Jag vet att jag är bra och är uppskattad för det jag gör!

MEN...att arbeta under den press vi gör inom skolansvärld är omänsklig. Allt mer läggs på oss och allt mindre pengar får vi till verksamheten. Det är en ekvation som inte går ihop. För ett par år sedan gjorde jag som många andra har gjort i min närhet inom skolan. Jag gick in i den berömda väggen och blev sjukskriven ett par veckor (tack och lov var det ganska lindrigt), aldrig mer! Jag lärde mig läxan och lärde mig att börja sortera...

Någonstans inom mig vet jag att jag inte kommer att arbeta inom skolansvärld tills jag blir pensionär. Jag har redan nu börjat fnula på vad jag egentligen vill göra. Det är fan inte värt att slita ut sig för den sketna lön vi får. Men visst, jag sökte mig verkligen inte till skolan för lönen utan för att jag vurmar för ungar. Särskillt ungar i problem... Men med den belastningen som läggs på oss kostar det för mycket själsligen och kroppsligt.

Vart vill jag då komma... Jag har ingen aning... Tankarna snurrar på och jag väger hela tiden för och emot...

Kommentarer
Postat av: Mathias

Det är inte värt att slita ut sig även om man har bra lön, men jag tror det gör att man orkar längre. :-)

2009-11-13 @ 14:06:05
URL: http://alltharforandrats.blogspot.com
Postat av: Förortsfarsan

Absolut inte. Men det jag menar är att arbeta inom skola/barnomsorg är att arbeta i konstant motvind. Jag tänker då inte köra huvudet i väggen igen, frågan är bara vad jag ska göra...



Jag skulle vilja arbeta med barn i problem men som sagt det är tungt och man sliter ut sig snabbare än snabbt!

2009-11-15 @ 20:30:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0