Recept på Tom kah gai

Shit va slö jag blivit på att blogga...
Men men, den som väntar på nått gott...

Här kommer receptet på den supergoda kycklingsoppan som jag lovade.

Till 4 pers
3 kycklingfiléer
1 bit galangalrot (ca 2 cm) (Kör med ingefära funkar bra det med!)
3 stjälkar citrongräs
2 thaichili
8 kaffirlimeblad
1 burk kokosmjölk
8 dl vatten (jag kör med ca 7)
1½ hönsbuljongtärning
2 lime (jag kör 1½, smaka sedan av och kör i en halv till om det behövs)
3 msk fisksås
1 tsk strösocker
2 tomater
1 knippa salladslök
1 kruka koriander (om man vill ha, själv så hoppar jag över koriandern...)

Gör så här:
1. Skala och skär galangalroten/ingefäran i tunna skivor. Skär bort ca 6 cm av roten på citrongräsen. Banka på rötterna med knivskaftet och strimla dem. Skär chilin i tunna skivor, behåll kärnorna. ( Jag kör 1½ chili med kärnor och en ½ utan kärnor. Beror helt på hur starka chilisarna är.)

2. Lägg galangal/ingefäran, citrongräsrötterna, chilin och kaffirlimebladen i en gryta. Häll på kokosmjölk och vatten, tillsätt buljongtärningarna. Låt soppan koka upp och sjud i ca 5 minuter utan lock.

3. Skär kycklingfiléerna i tärningar och lägg ner dem i soppan. Låt koka ytterligare ca 5 minuter, tills kycklingen är färdig. Pressa limeoch smaka av soppan med limesaft, fisksås och socker.

4. Skär tomaterna i tärningar, strimla salladslöken och grovhacka koriandern(om man nu vill ha det i soppan). Blanda i tomater, lök och koriandern i soppan och servera.

Serveras med jasminris och en stor kall öl! ;-)



Kycklingen kan ju även bytas ut mot tigerräkor eller fisk.


Seså överraska nu era respektive med en fetgod soppa.


Kommentarer
Postat av: Smon

Det där såg inte fy skam ut! Och en stor Singah gör ju att man längtar tillbaka till Thailand!

2010-02-12 @ 09:04:30
URL: http://blogg.simpa.se
Postat av: MammaMaria

Ser super gott ut! kurr kurr

2010-03-13 @ 14:08:14
URL: http://gosmumskoja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0