Pappaledighet, en självklarhet?

Att vara pappaledig är nog inte ett självklart val för många killar.  Jag har till exempel tre kamrater i min vänskapskrets som har frånsagt sig pappaledigheten och lämnat allt ansvar till mamman. Den officiella anledningen är att dom inte har råd. Den inofficiella anledningen är att dom inte orkar...

Visst, det är inte alltid supersoft och jättelätt att vara hemma och sköta markservicen, men det är ett supertillfälle att lära känna sitt barn! Dessutom får man ju känna på lite hur modern har haft det de året som gått, medan man själv gick till jobbet.

Jag har svårt att förstå hur man kan välja bort sin pappaledighet med motiveringen att man inte orkar. Då är man lite ute och cyklar tycker jag.

Jag är iallafall jävligt glad att vi har tagit oss möjligheten att även jag ska få vara hemma ett år med juinorette. Visst vi har precis skaffat hus och har utgifter vi med. Men grejen är den att vi tar oss råd. Vi prioriterar att juniorette ska få sina två första år hemma. Allt annat får väl komma på efterkälken, så länge vi har mat och kan betala räkningar så är det okej.


Kommentarer
Postat av: Berit

Jag tror faktiskt att den vanligaste anledningen är att man inte vågar, men det är det ingen som vågar erkänna.

Eftersom det är oftast är tjejen som börjar med ledigheten, så är det så enkelt att hon fortsätter...

Hon, för att hon har fått in rutinerna och vet vad hon annars skulle missa.

Han, för att HON har fått in rutinerna och INTE VET vad han missar.

2009-08-15 @ 23:55:46
URL: http://kletskiten.wordpress.com
Postat av: Förortsfarsan

Mina kamrater som jag skriver om har alla tre varit hemma med sitt första barn. Allt från ett par veckor till ett halvår.



När barn nummer två kom så orkade dom inte vara hemma för att det var så jobbigt att ta hand om all markservice. Men den officiella versionen var så klart... Vi har inte råd...



Det är det som stör mig! Har till och med en kompis som på allvar tycker att han är viktigare på jobbet(han jobbar dessutom med barn) än hemma... Hur sjukt är inte det?????

2009-08-16 @ 10:08:34
Postat av: Berit

Nej det är faktiskt inte riktigt klokt. Jag förstår verkligen inte tankegången där.

Det jag däremot kan hålla med dem om, är att det är riktigt, riktigt jobbigt.

Jag har ju lyxen att kunna jobba en dag i veckan, och den dagen är rena semestern för mig.



Men för den skull skulle jag ALDRIG NÅGONSIN byta bort min tid hemma med Bobben.

Det har varit den bästa och jobbigaste tiden i hela mitt liv. And I love it!

2009-08-16 @ 19:15:43
URL: http://kletskiten.wordpress.com
Postat av: Förortsfarsan

Kan ju bara instämma efter mina tre dagar som ensam pappa hemma... ;-)

2009-08-16 @ 20:45:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0