Avundsjuk!

Att vara pappaledig är riktigt riktigt soft. Alltså soft i den mening att jag som förälder kan vara hemma med mitt barn under en tid, inte särskilt välbetalt i stålars men för relationen förälder-barn är det ovärderligt.

Mammorna kan jag tycka har det en aningens mer förspänt än oss fädrar som är hemma. Det ligger lite mer på oss pappor att fixa umgänge. Ni mammor därute har ju ofta mammagrupper eller forum som ni kan vända er till om ni vill ha sällskap eller prata bort en stund.

Vi pappor har ingen pappagrupp och vad det gäller internetforum så är det ganska få killar som är aktiva, eller söker efter pappakompisar. Det blir lite mer "tricky" att hitta någon/några att utbyta erfarenheter med.

Visst finns öppna förskolan, dit ska jag ta mig nästa vecka har jag tänkt. Har väl lite förutfattade meningar om den men jag ska försöka att gå in med öppna sinnen...

Vart vill jag då komma med detta?
Jo, jag tycker att det är så helvetes segt att vi snubbar inte kan nätverka lika bra som ni morsor. Ni har det så förspänt och jag blir fan avundsjuk.

Kommentarer
Postat av: Mother, Married &Twenty

Egentligen har ni pappor precis samma förutsättningar. Men det är som du säger att fler pappalediga måste ta klivet ut och närverka tillsammans och synas lite mer.

2009-09-16 @ 22:56:05
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Mathias

Jag förstår vad du menar. Tror själv det är nån avart av "bra karl reder sig själv" som lever kvar. Könsroller. Men desto viktigare att bryta det då. Har läst om ditt jobb med Myblock och tänkte tipsa dig om vad jag har gjort själv då du tydligen har bra koll på Internet. Jag använde mig av ning.com för att sätta upp ett <a href="http://piss09.ning.com">socialt nätverk</a> där vi som är pappalediga här i stan kan slänga in vad vi hittar på. Kan det funka i förorten också tro?

2009-09-17 @ 10:04:07
URL: http://alltharforandrats.blogspot.com/
Postat av: Mathias

Sorry - trodde det gick att lägga in länkar i kommentarerna. Vårt pappaledignätverk finns alltså på http://piss09.ning.com . Väldigt moget namn på det.

2009-09-17 @ 10:05:13
URL: http://alltharforandrats.blogspot.com
Postat av: Knaada

Jag tror skillnaden är du ställer krav på umgänget och det är det många mammor som inte gör. Jag är inte speciellt kyrklig av mig och får dåliga vibbar av att handla billigt fika på kyrkis. Jag önskar jag kunde rocka på barnsången, men den går i fjant och falsett. Antalet foppatofflor i foajén till mammträffarna får mig att vilja vända i dörren. Dom här tillställningarna är ju självklart alla pappor också välkomna till, men kanske ni är mer kräsna än så... Rätta mig om jag har fel!

2009-09-17 @ 23:11:47
URL: http://knaada.com
Postat av: Förortsfarsan

Mathias: Smart med eget forum på ning.com. Funderar på om fejjan kunde ge samma resultat. De flesta har ju redan fejjan och behöver därmed inte regga sig på nytt forum. Jag får pröva mig fram helt enkelt. Men tack som fan för tipset.



Knaada: På fråga A skulle jag og vilja säga att jag inte ställer krav på umgänget, men tyvärr vid närmare eftertanke så ställer jag nog krav på mitt umgänge... Dock rimliga krav enligt mig...



Jag är inte heller säskilt kyrklig, men ska faktiskt bege mig till öppna förskolan som här i förorten bedrivs i kyrkansregi. Jag är inte särskilt troende och road av gud och den helige ande. Men jag ska ge det en chans.



Det jag däremot har lite förutfattade meningar om är att det bara är ensamstående morsor runt 20 som kommer till öppna förskolan här i min förort... Men jag är inte den som är den. Jag SKA ta mig upp dit och bevisa för mig själv att jag har fel!

2009-09-20 @ 15:21:34
Postat av: Mathias

Ja en grupp på fejan har jag också haft i åtanke men än så länge har det inte avskräckt någon att haka på ning.com-forumet. Har inte varit ute och satt upp några lappar på affärerna om det, nåt man kunde ha gjort om det inte gick dra ihop folk. Kyrkans öppna förskola här i stan har inte alls varit särskilt farligt kristlig. Enda är väl att varenda gång man svär biter man sig i tungan och säger "förlåt Gud!" men snart kanske man skulle ha lugnat ner sig med svärandet iallafall... ;-)

2009-09-20 @ 17:40:17
URL: http://alltharforandrats.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0